کد خبر: 79106

عدم شفافیت در آمار خودکشی؛ دستمایه‌ای برای  دمیدن به آتش اغتشاشات

علی بازگشا، خبرنگار: در ناارامی های اخیر از هر فرصتی برای دمیدن در آتش فعلی استفاده می شود که شاید بتوان گفت مهمترین آن هم فوت افراد است. به عبارت دیگر کافی است فردی دست به خودکشی زده باشد تا رسانه ها و کانال های مختلف او را به عنوان فردی که از سوی نیروهای امنیتی کشته شده، جا بزنند و همین هم خود مانند سوخت جدیدی برای فوران کردن دوباره اتش اعتراضات عمل کند. اتفاقی که البته دلیل اصلی اش را می توان در شفاف نبودن آمار مربوط به میزان خودکشی ها در کشور دانست. اتفاقی که البته مختص ایران نیست و بسیاری دیگر از کشورها هم بنا به دلایل فرهنگی و اجتماعی حاضر به انتشار آن نیستند. با این حال نمی توان از سوءاستفادها ی که امروز شبکه ها و رسانه ها از این موضوع در ایران برای تداوم اعتراضات انجام می دهند، چشم پوشی کرد. 
نکته مهم اینکه آمار خودکشی در کشور طی سال های اخیر روبه افزایش رفته که می طلبد مسئولین امر دلایل این مسئله را به مورد بررسی قرار دهند؛ چرا که قطعا ترویج و عادی سازی این پدیده در جامعه می تواند تبعات جبران ناپذیری را به همراه بیاورد. بر اساس اعلام پزشکی قانونی روزانه 15 نفر در کشور خودکشی موفق می کنند اما از آنجایی که سیستم ثبت فراگیر در این زمینه وجود ندارد، این امار می تواند تا 10 و حتی 20 برابر این رقم هم باشد. هر چند که ایران در جایگاه متوسط جهانی از حیث تعداد خودکشی ها قرار دارد؛ اما افزایش 19 درصدی خودکشی ها آن طی دهه 90، موضوعی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت. 
رضا لاری‌پور، پزشک مدیرکل روابط‌عمومی و سخنگوی سازمان نظام پزشکی کشور هم در گفتگو با «فرهیختگان» با تاکید بر اینکه امار خودکشی ایران نسبت به دنیا بسیار کمتر است، گفت: یکی از حوزه هایی که حرف و حدیث های زیادی یپرامون آن وجود دارد، خودکشی میان دانشجویان است و بر اساس اطلاعی که بنده دارم باید بگویم آمار ما در این حوزه به نسبت کشوری مانند کره جنوبی، بسیار کمتر است.
به گفته او، تفاوت های فرهنگی، دیدگاه های مذهبی و.... مولفه های اصلی در خصوص کاهش میزان خودکشی در ایران به نسبت کشوری مانند کره جنوبی است.
لاری با تایید این مسئله که آمار خودکشی ها در کشور رو به افزایش است، اظهار داشت: قطعا این روند به نوعی هشدار است که باید به این موضوع به صورت ویژه رسیدگی شود؛ همچنین امروز خودکشی دلایل مختلفی مانند مسائل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، شخصی و  خانوادگی دارد که اینطور نیست که بگوییم یک عامل در این زمینه وجود دارد که با حل آن می توان معضل خودکشی را در کشور از بین برد.

مرتبط ها